آیا نخست‌وزیر کره با پیشنهاد عملیاتی و فوری به تهران می‌آید؟

مقامات جمهوری اسلامی پیش از انجام سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به تهران به مقامات سئول اعلام کرده‌اند که انتظار دارند نخست‌وزیر با دست پُر و با پیشنهاد عملیاتی و فوری درباره دارایی‌ها بلوکه شده به ایران بیاید و با بهانه‌تراشی راه به جایی نخواهند برد.

به گزارش پایگاه خبری شنیدستم پس از آنکه رسانه‌های کره جنوبی از سفر «چانگ سی کیونگ» نخست‌وزیر این کشور به تهران خبر دادند، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز جمعه ۲۰ فروردین ماه اعلام کرد که نخست‌وزیر یکشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ فروردین در تهران خواهد بود تا در خصوص موضوعات دوجانبه از جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجاد‌ شده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور گفت‌وگو کند.

آنگونه که اعلام شد نخست‌وزیر در این سفر علاوه بر مذاکره با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار می‌کند و دیدار دوستانه با علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری نیز با توجه به پیشینه روابط دو مقام ایرانی و کره‌ای نیز در برنامه این سفر قرار دارد. بر خلاف اینکه برخی رسانه‌های کره عنوان کردند که نخست‌وزیر با روحانی هم دیدار می‌کند ولی چنین دیداری برای وی برنامه ریزی نشده است.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این سفر گفته بود: درخواستی بوده و ما از این سفر استقبال کردیم. مسائل تعیین جزییات فنی سفر در حال اتمام است و به محض نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم. انتظار داریم نخست‌وزیر کره جنوبی که عازم ایران است، راه‌حل‌ها برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره را با خودش بیاورد. این موضوع روابط دوجانبه را در یکی دو سال اخیر شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده و این سفر می‌تواند در ارتقای روابط و برخی سوء تفاهمات کمک کند و امیدواریم نخست‌وزیر کره با دست پر و با راه‌حل‌های اجرایی و عملیاتی وارد ایران شود.

به گزارش شنیدستم، این سفر در شرایطی انجام می‌شود که روز جمعه ۲۰ فروردین خبر آزادی نفتکش توقیف شده کره جنوبی اعلام شد.

۱۳ فروردین ماه یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی با اعلام پیشرفت‌ها خوب در مذاکرات با طرف ایرانی درباره نفتکش توقیف شده کره‌ای خبر داد که احتمالا به زودی این کشتی و کاپیتانش آزاد شوند. 

خطیب‌زاده پیش از آزادی این نفتکش در روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه درباره خبر منتشر شده در رسانه‌های کره‌ که از احتمال آزادی این نفتکش خبر داده بودند، یادآور شد: موضوع کشتی کره‌ای یک موضوع کاملا متفاوت از روابط دوجانبه است. البته دولت کره درخواست‌های خیلی جدی از ما داشته و با توجه به اینکه کاپیتان کشتی سوء سابقه نداشته و همه بررسی‌ها در مسیر کمک به این کشتی بوده، ما پیشنهادهای خودمان را به قوه قضاییه و مقام قضایی ارائه کردیم و مقام قضایی تا امروز با نظر مثبت به این موضوع پرداخته است. به محض اینکه مقام قضایی به نتیجه برسد سخنگوی قوه قضاییه اعلام خواهد کرد. وزارت خارجه توصیه‌های خودش را با توجه به درخواست‌های دولت کره و عدم سوء پیشینه کشتی و کاپیتان به قوه قضاییه اعلام کرده است.

پس از آنکه نفتکش کره جنوبی در ۱۵ دی ماه  به خاطر آلودگی زیست محیطی توقیف شد، برخی این قضیه را به دارایی‌های ایران در سئول ربط دادند ولی مقامات وزارت امور خارجه همان زمان اعلام کردند که این موضوع ارتباطی با دارایی‌ها ندارد و موضوع کشتی در حیطه صلاحیت قوه قضاییه است.

گفتنی است، بعدازظهر دوشنبه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند شناور متعلق به کره جنوبی در صبح دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹ در آب‌های خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد: این  نفتکش که از مبدأ بندر الجبیل عربستان در خلیج فارس در حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره جنوبی به نام  HANKUK CHEMI حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده و پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد. توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح امروز  پانزدهم دی ماه انجام شد.

پس از آن وزارت امور خارجه کره جنوبی ضمن تأیید توقیف این نفتکش خواستار آزادی آن شد. وزارت دفاع کره جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی توقیف این نفتکش، یک «واحد مبارزه با دزدان دریایی» به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.

در پی آزادی این نفتکش در روز جمعه ۲۰ فروردین ماه سعید خطیب‌زاده اعلام کرد که در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره‌ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان صادر شد. عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان را فراهم کرد.

گفتنی است، بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

مقامات ایرانی در این مدت به صراحت به کره‌ای‌ها گفته بودند که بهانه تراشی آنها برای عدم پرداخت بدهی‌شان به مردم ایران اصلا پذیرفتنی نیست؛ چرا که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار نداشته و فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعمال شده و کره هم به عنوان یک دولت مستقل موظف به اجرای این تحریم‌ها نیست.

* رابطه ارباب و رعیتی آمریکا و کره به خودشان مربوط است

در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی سابق وزارت خارجه در اظهاراتی گفته بود: رابطه ارباب و رعیتی آمریکا و کره جنوبی به خودشان مربوط است و به ما ربطی ندارد، ولی باید کره جنوبی در معامله خود با ایران صادق باشد و به تعهدات خود در این زمینه باید عمل کند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هم ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در اظهاراتی عنوان کرد: ما در مورد سنت سنت و ریال ریال حق ملت ایران محکم ایستادیم، هم با آنهایی که ادعا می‌کنند نمی‌توانند و هم آنهایی که فکر می‌کنند نمی‌خواهند بدهند.

البته در این مدت ایران اقداماتی را صورت داد، از دستوری که حسن روحانی رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی داد که با  با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهادهای مالی و مجامع بین‌المللی پیگیری کند. حتی در این میان کمیته‌ای در وزارت خارجه و وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری بازگرداندن اموال بلوکه شده کشور در کره تشکیل شد.

در این مدت نشست‌هایی بین دو طرف برگزار شد از جمله نشست مجازی در خصوص مبادلات بشردوستانه ولی آنگونه که شواهد نشان داد هیچ اتفاقی در این خصوص در راستای احقاق حقوق ملت ایران رخ نداد.

سعید خطیب‌‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: درباره خرید دارو و برخی اقلام با کره توافقات اولیه داشتیم و در دو هفته اخیر در مورد تامین منابع مورد نیاز از منابع ایران برای خرید واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونا در قالب کنسرسیوم سازمان تجارت جهانی با تعلل‌هایی از سوی کره مواجه هستیم و امیدواریم طرف کره‌ای حساسیت موضوع را متوجه و سرعت لازم را بدهد.

در این مدت، قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران سفر کرد. او ۲۱ دی ماه به منظور گفت‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های این کشور به تهران سفر کرد و به جای ارائه راه حل‌های موثر برای حل این مشکل، تلاش‌هایی را برای رفع توقیف نفتکش این کشور صورت داد که به در بسته خورد و به او گفته شد که این قضیه باید روال قانونی خود را طی کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *