از میدان غدیرخُم تا میدان غدیر پتروشیمی ایلام

✍علیرضا معراجی

از جغرافیای پتروشیمی در چوار تا وسعت سرزمین خُم فاصله‌ای است به درازای یک تاریخ، یک عبرت، یک ولایتمداری و سربلندی و یک ولایت ستیزی و سرافکندگی، یک بر عهد ماندن و یک عهد شکستن، یک وفاداری و یک بی وفایی.

از ۷ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری هم، زمان زیادی نیست.
تنها یک تصمیم است، بر عهدمان بمانیم یا نمانیم. برویم یا بایستیم، جلوتر حرکت کنیم و برنگردیم، یا تعلل کنیم و دیر برسیم.
و یا اگر رسیدیم، توطئه کنیم و خیانت، یا نه، بجنگیم…!!!

تاریخ و زمان همیشه مملو از دو راهی هاست و امروزِ ما نیز جدای از تاریخ نیست و لبریز از دو راهی ها، اصلا روزگار در میان هزاران راه، دو راه بیشتر ندارد، با علی ماندن یا بی علی رفتن.

با علی ماندن راه سخت و دشواری است…!!!
ولی پایانش عاقبت به‌ خیریست، لیکن در نهایت هر دو به کربلا و عاشورا منتهی می شوند در دو جبهه‌ی مشخص.

اولین شب از شبیه سازی واقعه غدیرخُم با مشارکت و هم اندیشی سپاه و شرکت پتروشیمی ایلام و سایر ارگانها و حضور عاشقان و شیفتگان علی ( ع) با جمعیتی بالغ بر دو هزار و پانصد نفر برگزار گردید.

در این اتفاق زیبایِ فرهنگی همه پای کار بودند، از سرباز صنعت تا سردار سپاه، اینجاست که اندیشمندان اجتماعی معتقدند،
فرهنگ زیر ساخت است و اقتصاد روساخت فرهنگ زیر بنا است و اقتصاد رو بنا.

فرهنگ اگر در یک جامعه نهادینه شود، سایر ارکان اجتماع نیز سامان می گیرد، فرهنگِ کار، فرهنگِ مصرف، فرهنگِ خدمت، فرهنگ احترام و…

صنعت اگر فرهنگی شود، تولید جان می گیرد و کار ارزش می شود و در روزگارِ ما اگر فرهنگِ صنعتی بر ذهن مسئولین حاکم شود، نه فرهنگِ سیاست زدگی، هم زندگی مردم سامان می گیرد، هم زیر پای سیاست مداران محکم تر می‌شود و هم صنعتگران بی دغدغه کارشان را انجام می دهند.

اگر کار فرهنگیِ استخوان دار، با ریشه، واقعی و علمی به اقتضای زمان و مکان با نگاهی به بازگویی و باز سازی عدالت انجام گیرد و اندیشه‌ی فرهنگی، انسانی و اخلاقی برذهنِ حاکمان حاکم گردد.

نیازی نیست نگران آغوش باز اینستا و فضای مجازی بشویم و مدتها قال و قیل تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌های رای های موافق و مخالف در جامعه طنین انداز شود،چون ما پایه‌ی فرهنگ را مستحکم کرده‌ایم، که استحکامِ فرهنگی بر عمق جان باید بنشیند نه بر جانِ کاغذها و بخشنامه‌های دستوریِ جا خوش کند.

آری اینجا و در زمانه‌ی ما جای نان، خالی نیست، جای اندیشه و اندیشیدن خالی است، جای ذهن باز، جای افق های بلند، جای اندیشه‌های اجتماعی و اسلامی، جای خالی نظریه ها، که اگر خوب بیندیشیم نان هیچکس آجر نخواهد شد، به قول حضرت مولانا، ای برادر توهمان اندیشه‌ای، مابقی تو، استخوان و ریشه ای و صنعتِ فرهنگی و فرهنگِ صنعتی هر دو لازم و ملزوم همدیگرند، اگر فرهنگِ سیاست زدگی بگذارد…

شرکت پتروشیمی ایلام در کنار تولید، بعنوان صنعتی ارزش آفرین و با شعار، کار، تولید و بالندگی، همواره به فرهنگ و مسئولیت اجتماعی خود نیز، پایبند بوده و به مدد کارکنانی تلاشگر که از همین بَر و بوم هستند، با اهتمامی جدی مبنی بر انجام تعهدات خود در زمینه‌های مختلف دارد، و آغوشش برای عملیاتی کردن فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و توجه به زیر ساخت‌های منطقه باز است.

امید آن می‌رود با همفکری و هم‌اندیشی، در راستای ساختن استانی که تمام آیتم‌های توسعه را در خود جای داده است، بتوانیم فردایی زیبا و همراه با امید را برای سرنوشت جوانان و مردم این سرزمین رقم بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *