انتقاد رییس سابق سازمان میراث فرهنگی از ساختار فرسوده مدیریتی کشور

رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از ساختار مدیریتی کشور گفت:

90 درصد ارز کشور در اختیار این بانک‌های دولتی و خصوصی است که می‌توانند آن را کاهش و یا افزایش بدهند.

نرخ دلار و یورو در اختیار چه کسانی است؟ بدون تردید در اختیار مردم عادی نیست و ارز در اختیار بانک‌های خصوصی و دولتی است که می‌توانند آن را کاهش و یا افزایش بدهند. بطوریکه 90 درصد ارز کشور در اختیار این بانک‌هاست.

پروفسور ملک‌زاده با اشاره به ساختار مندرس مدیریتی در کشور ادامه داد: مدیریت در سطح ملی و بین‌المللی در کشور دچار مشکل است چرا که ساختار مدیریتی مندرس و پیچیده‌ است که صد سال پیش از سوی تئوری پردازانی همچون مارکس و هنری فایول مطرح شده است. اما این تئوری‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌ها و تغییر ساختارهای جهانی در قرن 21 دیگر نمی‌تواند پاسخگو باشد.

ساختار مدیریتی کشور غیرعلمی و غیرمنطقی است و مدیرانی که در راس این هرم مدیریتی قرار گرفتند به جای اینکه شاهد پیشرفت آن‌ها باشیم هر لحظه دچار چالش شدند چرا که این ساختار برگرفته از تفکر غربی است، از این‌رو نتوانستیم در چارچوب تفکر ایرانی به نتیجه دلخواه دست بیابیم. اگرچه می‌توان تفکرات غربی را با توجه به شرایط کشور بومی کرد.

باید ساختاری به دور از تفکرات غربی و بر اساس اقتصاد درون‌زا یا همان اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری پیشنهاد آن را داده‌اند تهیه و تنظیم شود و با توجه به آن کشور را مدیریت کنیم.

رییس سابق سازمان میراث فرهنگی با تشریح ساختار مندرس مدیریتی در کشور به یک مصداق در این خصوص اشاره کرد و افزود: مثلا یک مدیرعامل در سال‌های گذشته رییس یک بانک خصوصی بوده و امروز در دولت جدید ریاست بانک رقیب به او واگذار می‌شود؛ مشخص است که نباید منتظر موفقیت در این حوزه باشیم.

آیا انتخاب مدیران در بانک‌‌های کشور درست است؟ اگر با توجه به توانمندی افراد انتخاب می‌شوند چرا ما شاهد این میزان مشکلات اقتصادی در کشور هستیم؟ تردیدی وجود ندارد که هم‌اکنون بانک‌ها در کشور بنگاه‌داری می‌کنند و هلدینگ‌های گردشگری، اقتصادی، پتروشیمی، مسکن … تاسیس و رقیب بخش خصوصی شده‌اند. این ساختار دچار چالش است و اگر از نو بنا نشود شاهد هیچگونه تغییری در بدنه اقتصادی کشور نخواهیم بود.

وی همچنین با بیان اینکه اقتصاد ایران به گل نشسته است، تصریح کرد: سرنوشت صنعت خودرو، صنعت گردشگری و دیگر بخش‌های اقتصادی در هاله‌ای از ابهام است. دولت باید صنعت خودرو را شفاف و سپس آن را به بخش خصوصی واگذار کند اگر در این شرایط به بخش خصوصی واگذار شود، این صنعت نابود  می‌شود.

پروفسور ملک‌زاده با اشاره به تعداد کارمندان دولتی، بیان داشت: بیشتر این کارمندان سابقه کاری 10 ساله دارند، این مدیران هستند که می‌توانند در آنها شوق و انگیزه ایجاد کنند و اثربخشی آنها را افزایش بدهند. این در حالیست که مدیران ما در 8 سال گذشته کارایی و اثربخشی کارشناسان را از بین برده‌اند.

تمام امکانات نباید در اختیار دولت باشد و باید به بخش خصوصی هم امکانات بیشتری داده شود.

کنترل ارز در داخل کشور به سهولت امکانپذیر است، نرخ دلار و یورو در اختیار چه کسانی است؟ بدون تردید در اختیار مردم عادی نیست و بانک‌های خصوصی و دولتی ارز دارند و می‌توانند آن را کاهش و یا افزایش بدهند. بطوریکه 90 درصد ارز کشور در اختیار این بانک‌هاست.

خیابان فردوسی چندان در نرخ ارز تاثیرگذار نیست، از همین روی دولت افزایش و کاهش نرخ ارز را در تغییر ساختار مدیریتی بانک‌ها جست‌وجو کند.

با ساختار مدیریتی فعلی دولت همواره سر درگم خواهد بود و باید از نو بنا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *