طرح‌هایی عجیب و غریب با نتایج معکوس

✍️عمران خودآموز

در عصر یکدستی قوای کشور و زعامت دولت و مجلس انقلابی، شاهد طرح‌ها و لوایح عجیب و غریبی هستیم که نه تنها واکنش منفی نخبگان و صاحب‌نظران کشور را در پی داشته، بلکه دادِ برخی از نمایندگان همین مجلس به اصطلاح انقلابی را نیز در آورده است.
نگاهی اجمالی به مهمترین طرح‌ها و تصمیمات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم نشان می‌دهد که این طرح‌ها نه‌تنها سنگی از پیش پای مردم برنداشته‌، بلکه خود به مشکلی مضاعف بدل شده‌اند.
۱. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران: این قانون که یکی از اولین قوانین مصوب مجلس یازدهم بود، نه تنها موجب لغو تحریم‌ها یا صیانت از منافع ملت ایران نشد، بلکه روز به روز شاهد تحریم‌های فزاینده از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشور هستیم.
۲.طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی موسوم به طرح صیانت: این طرح اگرچه بامخالفت‌های گسترده مواجه شد و به تصویب نهایی نرسید، اما اهداف طراحان آن در قالب فیلترینگ پیام‌رسان‌های پرمخاطب(اینستاگرام، واتساپ و…) محقق شد و صدها، بلکه هزاران شغل خرد و کلان مجازی را با مشکل جدی مواجه کرد.
۳.طرح حذف ارز ترجیحی موسوم به جراحی بزرگ اقتصادی: این طرح که قرار بود بساط رانت و فساد ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی را برچیند و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم بیماری مزمن اقتصاد کشور را درمان کند، نه تنها چنین نکرد بلکه به جای افزایش قیمت ۴ قلم کالا، موجب افزایش قیمت صدها قلم کالا شد و با عبور نرخ دلار از ۴۰ هزار تومان، مسئولان دولتی را مجبور به تعیین ارز ترجیحی(نیمایی) جدید با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان کرد، تا “آش همان آش و کاسه همان کاسه” باشد!
۴.طرح امنیت اخلاقی موسوم به گشت ارشاد: تشدید این طرح نه تنها کمکی به امنیت اخلاقی جامعه و افزایش حجاب نکرد بلکه علی‌رغم هشدار دلسوزان، کشور را تا لبه پرتگاه و مرز فروپاشی به پیش برد.
۵.طرح پیگیری حقوقی و قضایی اخبار کذب در فضای مجازی: بسیاری از صاحب‌نظران، این طرح را در راستای تهدید و تحدید فعالان فضای مجازی و بالا بردن هزینه انتقاد در این فضا ارزیابی کرده‌اند.
۶.طرح تعیین مجازات برای اظهار نظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی: این طرح که بسیاری از صاحب‌نظران و حقوقدانان کشور آن را ناقض اصول قانون اساسی از جمله حق آزادی بیان می‌دانند، همچنان محل نقد و ایراد نخبگان و فعالان حقوقی، اجتماعی و رسانه‌ای است.
۷.مصوبه مولدسازی دارایی های دولت: این مصوبه که به تازگی به تصویب سران سه قوه رسیده، با اعتراض شدید صاحب‌نظران و واکنش افکار عمومی مواجه شده است و برخی از نمایندگان مجلس آن را به ناقوس مرگ مجلس تعبیر کرده‌اند.
از این رو، دستاورد یکدستی قوای کشور که حاصل حداقلی‌ترین مشارکت مردمی در طول ۴ دهه‌ی اخیر بوده است، طرح‌ها، لوایح و مصوباتی است که برخلاف نام و عنوان‌شان، نتیجه‌ی معکوس داده‌اند و اعتماد و منافع عمومی را نشانه گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *