شمخانی در دیدار با دستیار ویژه ولادیمیر پوتین: «کاهش اثرگذاری دلار»، سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل می‌رساند

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مسیر آغاز شده برای کاهش اثرگذاری دلار در مبادلات اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی که کشورهای زیادی در حال پیوستن به آن هستند، سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل ممکن می‌رساند.

به گزارش شنیدستم، «ایگور لویتین»، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری فدراسیون روسیه که شب گذشته وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز یکشنبه با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این ملاقات، روند اجرایی‌سازی توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بانکی، به‌ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل کُریدور شمال – جنوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در سفر دی‌ ماه گذشته لویتین به ایران دو کشور توافق کردند که بخش باقی‌مانده از مسیر راهبردی شمال – جنوب که قطعه رشت – به آستاراست، با سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه احداث شود.

دریابان شمخانی در این دیدار با اظهار رضایت از ارتقای سطح و حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر اتخاذ راهکارهای میان‌بر برای شتاب دادن به اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی تأکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از ابتکارات نهایی شده میان دو کشور در بخش مراودات پولی و بانکی به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های مشترک به عنوان الگویی مؤثر در زمینه ناکام گذاردن تحریم‌های غیرقانونی غرب نام برد و خاطر نشان کرد: مسیر آغاز شده برای کاهش اثرگذاری دلار در مبادلات اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی که کشورهای زیادی در حال پیوستن به آن هستند، سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل ممکن تقلیل خواهد داد.

شمخانی، تکمیل کُریدور شمال – جنوب و گسترش همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و روسیه را بخش مهمی از پروژه‌های مشترک دو کشور ذکر کرد و افزود: با تلاش و پیگیری مستمر مسئولین دو کشور، هرگونه مانع در مسیر تحقق اراده رهبران دو کشور در زمینه اجرای سریع این پروژه راهبردی که نقشی تعیین کننده در تغییر هندسه ترانزیت کالا در منطقه دارد، برداشته خواهد شد.

«ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین تحولات مربوط به مناسبات تجاری و بانکی و پروژه‌های مشترک اقتصادی، گفت: مسکو ضمن تأکید بر اجرای هرچه‌سریع‌تر طرح‌ها و پروژه‌های مشترک به‌ویژه در حوزه ترانزیت، آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران شامل فولاد، نفت و پتروشیمی است.

وی با اشاره به رفت و آمدهای متعدد و مستمر مسئولین اقتصادی و بانکی دو کشور تصریح کرد: علاوه برگام‌های قابل توجهی که در مسیر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه برداشته شده، زمینه‌های مناسبی برای انعقاد قراردادی اقتصادی چندجانبه و جلب مشارکت سایر کشورهای منطقه در پروژه‌های سودآور اقتصادی فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *