روایت‌سازی‌ انتصاب استاندار جدید ایلام/طناب‌کشی سیاسی؛ از یکشنبه‌های خیالی تا چهارشنبه‌های خاکستری

✍ خداداد ابراهیمی، تحلیلگر و فعال رسانه

یکم:

گفته می‌شود این روزها در دولت دکتر پزشکیان، وضعیت رایزنی فعالان سیاسی برای انتصاب استانداران جدید، تقریباً وضعیتی شبیه به هم است.

ستادهای مرکزی استان‌ها بر انتصاب گزینه بومی توانمند، اصرار دارند، نمایندگان مجلس در وزارت کشور و راهروهای مجلس، برای گزینه هم‌مَشرَب خود رایزنی می‌کنند.

وزارت کشور هم، با استراتژی ”وفاق ملی” درحال جمع‌بندی و اتخاذ تصمیم نهایی است، لذا تعامل‌ها و توافق‌ها در بحبوحه‌ی طناب‌کشی سیاسیون، طولانی شده و موجب شده تا بازار روایت‌‌‌سازی‌ها و شایعات داغ، روز به روز داغ‌تر باشد.‌

دوم:

در ایلام اما برخی، انتصاب بیست و سومین استاندار را به زُلف شایعات یکشنبه‌های خیالی و چهارشنبه‌های خاکستری، گِره زده‌اند و در تحلیل‌ها و گمانی‌زنی‌ها، گاهی بر نعل می‌زنند و گاهی بر میخ.

به لطف همین جعلیات فجازی، تا کنون از جنوب و غرب و اقصی نقاط کشور، چندین گزینه استانداری را به صف کرده‌اند تا در ایلام، نزول اجلال کنند‌.

اما واقعیت این است که انتصاب رسمی استاندار جدید ایلام، هنوز در لفافه‌ی گمانه‌زنی‌ها، مبهم باقی مانده و بیم آن می‌رود شایسته‌گزینی در انتصاب فردی مطلوب و درد آشنای ایلام، به حاشیه برود.

شایعه انتصاب یک زن، به عنوان استاندار ایلام، نوعی فرافکنی و روایتی ساختگی فضای مجازی بود و در همان ساعات اولیه منکوب شد.

از سوی دیگر، شایعه انتصاب یکی از نمایندگان ادوار استان همسایه، اعتراض شدید نخبگان را برانگیخت و چند روزی فضای سیاسی و رسانه‌ای استان را ملتهب کرد و در نهایت با ناکامی مواجه شد چرا که مهندس مروارید استاندار اسبق ایلام و رییس ستاد مرکزی پزشکیان در ایلام و دکتر فریدون همتی استاندار اسبق هرمزگان و نماینده شاخص مجلس، تمام قد با این انتصاب مخالفت کردند. گفته می‌شود اجحاف در حق استان ایلام با تعارض منافع چهل‌ساله در حوزه نفت و‌ گاز ایلام، تنها یکی از ده‌ها دلایل متقن مخالفت با این انتصاب بود.

سوم:

در راستای انتصاب استاندار جدید ایلام از برآیند گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای چند نکته پُر رنگ‌تر، دیده می‌شود:

۱) تلاش پشت‌پرده برخی نمایندگان برای انتصاب استانداران غیر بومی، مسبوق به سابقه است و دخالت آنان در انتصابات مدیران، تبعات مخربی برای استان داشته تا آنجا که برخی نخبگان معتقدند؛ هم عملکرد مفتضحانه مدیران سفارشی و هم دخالت برخی نمایندگان در انتصاب مدیران ناتوان، که موجب فرصت سوزی، عدم توسعه استان، هدر‌ رفت بیت المال و ترک فعل، شده باید از سوی نهادهای نظارتی و قضایی پیگیری شود.

۲) دولت پزشکیان، باید به فرزندان ایلام اعتماد کند و گزینه‌ای بومی و تجربه آموخته و همسو با دولت را منصوب کند. در این راستا شنیده‌ها حاکی از آن است که ستاد مرکزی پزشکیان در ایلام، دو الی سه گزینه شاخص بومی را به وزارت کشور معرفی کرده‌ که حتی اگر به عنوان استاندار ایلام منصوب نشوند در سایر استان‌ها و یا در وزارتخانه‌ها، در مسئولیت‌های تراز بالا احتمالاً منصوب خواهند شد.

سخن‌پایانی:

انتصاب یک استاندار با شاخص‌هایی نظیر شناخت چالش‌های استان و ارائه راهکارهای موثر اجرایی، اشراف بر برنامه‌های توسعه‌ای و اسناد بالادستی، دوری از رانت، فساد و سیاست‌زدگی، تحصیلات، تجربه‌‌ و سایر شایستگی‌هاست که نماینده عالی دولت در استان‌ها را، کارآمد و مطلوب نشان می‌دهد نه گزینه‌هایی که انتصاب آنان بوی معامله و زد و بندهای پشت پرده از آن به مشام می‌رسد.

حَضَرات سیاسیون باید از فرافکنی و حاشیه‌‌ سازی‌های مخرب دست بردارند و به دنبال انتصاب کارآمدترین و قوی‌ترین گزینه باشند نه ضعیف‌ترین گزینه مطیع خود! چرا که سال‌هاست همین سیاسی‌کاری‌ها و منفعت طلبی‌های شخصی، محفلی و ایل‌وندی‌ست که موجب شده تا استان ایلام، همچنان در چرخه توسعه نامتوازن و عقب‌ ماندگیِ رنج‌آور گرفتار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *