عراقچی از آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی خبر داد/ افزایش سانتریفیوژها در نطنز

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش از آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی در تأسیسات هسته‌ای کشورمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شنیدستم، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به‌منظور شرکت در کمیسیون نشست مشترک برجام در وین به‌سر می‌برد، بعدازظهر امروز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی 60درصدی در تأسیسات هسته‌ای کشورمان خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه‌دیده، اضافه می‌شود.

عراقچی گفت: ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی 60درصدی را آغاز می‌کند.

اگرچه این اولین بار است که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سطح 60 درصد می‌کند، اما پیش از این نیز از توانایی غنی‌سازی 60درصدی برخوردار بوده است.

اکنون با توجه به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا ـ که مدعی تلاش برای احیای برجام است ـ ایران تصمیم گرفته است که از این توانمندی خود استفاده کند.

عمده مصرف اورانیوم 60درصدی در کشتی‌ها و زیردریایی‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی در اسفند سال گذشته تأکید کردند: اما ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران 20 درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به 60 درصد هم برسانیم.

ایشان تاکید کردند: جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی 60 درصد پیش خواهد رفت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته یک قرارداد چندساله‌ای گذاشته شده که اگر آنها عمل کنند ما هم تا همان چند سال عمل خواهیم کرد اما غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی در قضیه هسته‌ای نیز همانند سایر قضایا عقب‌نشینی نخواهد کرد و در مسیر آنچه که مصلحت و نیاز امروز و فردای کشور است، با قدرت پیش خواهد رفت.

اواسط دی‌ماه گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری تأکید کرده بود که امکان غنی‌سازی 40 تا 60 درصدی در کشور وجود دارد.

کمالوندی در این خصوص خاطرنشان کرده بود: در سطوح بالا یعنی تا 40 تا 60 درصد امکان غنی سازی اورانیوم وجود دارد، کمااینکه در مصوبه مجلس هم است که اگر مواردی نیاز به غنای بالای 20 درصد بود زیرساخت های آن فراهم شود و سازمان در این خصوص بررسی های خود را انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *