به نام واکسن به کام صنعت توریسم

✍به قلم شنیدستم

۲۳ آوریل، خانم آناهید آوانسیان، وزیر بهداشت جمهوری ارمنستان مجوز واکسیناسیون رایگان و داوطلبانه شهروندان خارجی مقیم ارمنستان را صادر کرد.

درخواست‌های متعدد دریافت واکسن از سوی کارکنان برخی نمایندگی‌های سیاسی خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و افراد خارجی که به دلایل مختلف در ارمنستان اقامت دارند، پایه و اساس صدور این دستور بوده است.

در حالی که به گفته سخنگوی گمرک فقط طی دو روز گذشته ۱۸۰۰ نفر ایرانی وارد ارمنستان شده‌اند، کشورمان در آستانه پیک پنجم کرونا از پنجمین واکسن تولید داخل خود پرده برداری کرده است.

تزریق واکسن کرونا در ارمنستان در ظاهر رایگان است اما به گفته آژانس‌های مسافرتی در خوش بینانه‌ترین حالت و سفر با تور زمینی به این کشور بیش از سه میلیون تومان برای هر شخص هزینه در بر دارد.

در خبرها آمده است که کشور ارمنستان اقامت ۱۰ روزه را شرط تزریق واکسن برای مسافران خود اعلام کرده‌ و باید توجه داشت که واکسن‌های تزریق شده همگی دو دوزی بوده و بنابراین احتمالا هر نفر باید دو بار به ارمنستان سفر کند و عوارض خروج از کشور نیز که حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است به دیگر هزینه‌ها اضافه خواهد شد.

نکته مهمتر این که از اول تیرماه تاکنون ۴۳۰۰ مسافر ایرانی برای تزریق واکسن وارد این کشور شده‌اند و به غیر از عایدی‌ هزینه‌های اقامت و منصفانه ترین پیش بینی دو وعده خوراک و فرض ِ غیر قابل محالِ چندین بار خرید آب معدنی و سایر ملزومات در روز، استفاده از حمل و نقل عمومی، سرکشی به تفرجگاه‌ها و اماکن دیدنی، احتمال خرید سوغاتی نیز برای هموطنان سفر کرده وجود دارد.

در این میان برخی افراد فرصت طلب نیز با سوء استفاده از شرایط ناشی از «سرایت روانی» سفر به ارمنستان برای دریافت رایگان واکسن کرونا، می کوشند تا با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر ارایه هر گونه خدمات جانبی به متقاضیان این نوع سفر، آنان را سرکیسه و در آن سوی خاک ارمنستان بلاتکلیف رها کنند. 

این مهم در حالی اتفاق می‌افتد که به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، خبر سفر ایرانی‌ها به ارمنستان به انگیزه تزریق واکسن کرونا این روزها واکنش‌های زیادی را در بر داشته است.

کیانوش جهانپور ـ مسوول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو ـ گفته «در برخی کشورهای همسایه از واکسن کرونا استقبال نشده که ارمنستان از جمله آن‌ها است، این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده‌اند و از آن‌جایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آن‌جا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.»

او که استقبال نکردن مردم این کشورها از واکسیناسیون و تزریق واکسن مازاد به گردشگران را از معضلات این کشورها دانسته و گفته نباید آن را نقطه قوت این کشورها تلقی کرد، احتمال تکرار وضعیت مشابه ارمنستان در عراق را هم داده است.

در نهایت قصد نگارنده فقط و فقط تلنگری کوچک به متولیان تزریق کرونا در وزارت بهداشت و فعالان عرصه توریسم در کشور، و در نهایت به ویژه هموطنان عزیز است که:
“این ره که میروی به ترکستان است” نه ارمنستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *