موفق شدیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کنیم

وزیر نفت:

قولی که دادم محقق شد؛ موفق شدیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کنیم

وزیر نفت تاکید کرد: به لطف و عنایت الهی و با همکاری همه دستگاه‌ها باید بگویم قولی که از تریبون مجلس شورای اسلامی به نمایندگان دادم محقق شده و توانستیم سرمای سخت و کم سابقه را مدیریت کرده و اکنون در حال عبور از این موج هستیم.

شنیدستم/ به نقل از ایسنا؛ جواد اوجی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال مالک شریعتی نماینده تهران پیرامون اقدامات وزارت نفت در اجرای تکالیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوار و خودروها بیان کرد: در ابتدا ایام دهه فجر و میلاد سراسر نور امیرالمومنین(ع) را محضر ملت ایران تبریک می‌گویم. در این ساعت هیات دولت در معیت ریاست جمهور برای تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب در مرقد امام راحل حضور دارند و بنده به عنوان عضو کوچک دولت از اینجا به روح پرفتوح حضرت امام سلام و درود می‌فرستم. باید بگویم قولی که از این تریبون به نمایندگان دادم به لطف و عنایت الهی محقق شده و توانستیم دوره سخت و طولانی سرمای ماندگار و کم سابقه را مدیریت کرده و در حال عبور از آن هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: قطعا این موفقیت حاصل نمی‌شد جز با لطف پروردگار، همراهی مردم صبور و حمایت نمایندگان و همکاری دستگاه‌های مختلف. در سرمای کم سابقه گاز مصارف خانگی در مناطق شهری و روستایی که بالغ بر ۲۶ میلیون مشترک را در بر می‌گیرد تامین شد و خوشبختانه با تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز در حوزه خانگی با خاموشی مواجه نشدیم.

وزیر نفت ادامه داد: امیدوارم با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی به زودی مشکل ناترازی گاز در کشور برطرف شود تا بتوانیم درآمد بیشتری از محل صادرات گاز با فرآورده‌های نفتی داشته باشیم.

اوجی در ادامه تصریح کرد: در حوزه اقدامات صورت گرفته برای ال پی جی سوز کردن خودروها باید بگویم که اکنون ۲.۲ میلیون تن ال پی جی در پالایشگاه نفتی، ۵.۶ میلیون تن در پالایشگاه گازی و چهار میلیون تن در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و در این دولت بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره آخر دولت دوازدهم صادرات ال پی جی افزایش داشته است. پس از آنکه مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص ال پی جی سوز کردن ابلاغ شد وزارت نفت سریع پیش نویس آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه کرد و آن را به دولت تقدیم کرد. این آیین‌نامه در کمیسیون‌های مختلف بررسی شد و هم باید نظر سازمان محیط زیست و هم نظر سازمان ملی استاندارد در خصوص آن گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه در آبان‌ماه امسال در هیات دولت آیین‌نامه ال پی جی سوز کردن خودروها به تصویب رسید از سوی دیگر قیمت گاز ال پی جی برای خودروها در ستاد تنظیم بازار نیز مصوب شد. با مکاتباتی که با سازمان ملی استاندارد داشتیم اکنون باید نظر این سازمان در خصوص استانداردهای جایگاه سوخت ال پی جی و استانداردهای خودروهای ال پی جی سوز اعلام شود. نظر سازمان ملی استاندارد هم برای خودروها هم برای جایگاه‌ها مهم است چرا که این کار جدید بوده و تاکنون به صورت استاندارد نه در خودروها و نه در جایگاه‌ها انجام نشده است. در موازات این اقدامات ما فراخوان داده‌ایم تا سرمایه‌ گذارانی که برای احداث جایگاه ال پی جی آمادگی دارند اعلام کنند.

اوجی در ادامه اظهار کرد: وزارت نفت تکالیف قانونی خود را برای ال پی جی سوز کردن خودروها انجام داده است و هم آیین‌نامه آن در دولت مصوب شده و هم قیمت هر کیلوگرم ال پی جی جهت استفاده خودروها در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده است. اکنون نیز منتظر نظر سازمان استاندارد و محیط زیست هستیم اما در همین زمان به سرمایه‌ گذاران نیز فراخوان داده‌ایم. به محض این‌که سازمان ملی استاندارد شیوه‌نامه و دستورالعمل برای جایگاه‌ها و خودروهای ال پی جی اعلام کند سریعا اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وزیر نفت ادامه داد: این سوخت به عنوان سوخت سوم علاوه بر بنزین و نفت گاز در خودروها استفاده خواهد شد اکنون ما منتظر نظر سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست هستیم. وزارت نفت در حوزه ال پی جی گام‌های خوبی برداشته است و درآمدهای صادراتی خوبی از این بخش داشته‌ایم. وزارت نفت تکالیف خود را برای ال پی جی سوز کردن خودروها انجام داده است. ال پی جی نقش مهمی در تامین سوخت خودروها به ویژه اتوبوس‌های درون شهری خواهد داشت و از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *