معاون پارلمانی رئیس‌‌جمهور با تشریح چگونگی روابط خوب دولت با مجلس می‌گوید، رئیس‌جمهوری که همه مصوبات مجلس را ابلاغ کرده و هفت بار در یک سال در صحن علنی حضور یافته، تعاملش‌ با مجلس حتماً بهتر از رئیس‌جمهور قبلی است.

به گزارش شنیدستم، مهدی مشکینی: “سید محمد حسینی” معاون پارلمانی رئیس‌جمهور است که وظیفه ارتباط دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در دولت سیزدهم به‌عهده دارد.

معاون رئیس‌جمهور، “تفکیک قوا را به‌معنای استقلال نسبی قوا از یکدیگر و نه به‌معنای انقطاع کامل آن از همدیگر می‌داند” و تصریح می‌کند: اگر قوا در ارتباط با یکدیگر نباشند، سایش‌های احتمالی، فلسفه تفکیک قوا را به نقض خودش تبدیل می‌کند و در نهایت، طرح‌ها و لوایح مجلس تنها زمان را از مجلس و دولت می‌گیرد و منتج به نتیجه‌ قابل قبول نمی‌شود.

معاون رئیس‌جمهور می‌گوید، رئیس‌جمهوری که در یک سال هفت‌بار در صحن علنی حضور یافته است، قطعاً در تعامل با مجلس متفاوت از رئیس‌جمهوری که حتی برای ارائه بودجه به مجلس نمی‌رفت، عمل خواهد کرد.

وی ابلاغ تمام مصوبات یک سال گذشته مجلس توسط شخص رئیس‌جمهور را نشانه همکاری و هماهنگی مجلس و دولت می‌داند و تصریح می‌کند: “مصوبه‌ای که توسط رئیس مجلس برای اجرا ابلاغ می‌شود، ضمانت اجرای آن کمتر از ابلاغ شخص رئیس‌جمهور است. آقای رئیسی از اعضای کابینه و وزرای خود خواسته است تحت هر شرایطی تابع قانون باشند و مصوبه مجلس را اجرا کنند

حسینی در پاسخ به سؤالی درباره استیضاح‌های مطرح در راهروهای مجلس، گفت: تاکنون حدود 10 استیضاح مطرح شده که همه آنها با گفت‌وگو و هماهنگی مجلس و دولت به مرحله اعلام وصول نرسیده است. استیضاح حق مجلس و نمایندگان مجلس است و این موضوع هیچ منافاتی با رابطه خوب مجلس و دولت نداشته است.

حسینی در توضیح بیشتر پاسخ خود گفت: “برخی نمایندگان با برخی از وزرا از ابتدا مخالف بودند یعنی این‌طور نبوده که با همه اینها موافق باشند، مثلاً ما وزیر داریم که لب‌مرزی رأی آورده است، 160 و 170 رأی آورده است و از اول یک عده مخالف بودند بعد که یک مقدار جلو رفتیم بعضی‌ها گفتند “ما گفتیم که فلان وزیر کارآمدی لازم را ندارد.”، حالا یک دلایلی هم برای خودشان مطرح کردند و امضا هم گرفتند ولی این موارد را صحبت کردیم جلسات متعدد گذاشتیم، موضوع در کمیسیون‌ها مطرح شد وزرا توضیح دادند و نمایندگان معترض قانع شدند و طبیعی است که اگر قانع نشوند، می‌روند سراغ گزینه‌های دیگر”.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که “ادعا شده است که دولت به مجلس درباره استیضاح یا سؤال از آقای عبدالملکی چراغ سبز نشان داده چون برای برکناری ایشان برنامه داشته است، چقدر این موضوع را تأیید می‌کنید؟”، گفت: “درباره ایشان استیضاحی مطرح نشد، نمایندگان سؤال کردند و ایشان لب‌مرزی رأی آورد و حتی کارت زرد هم نگرفت. خب، خود ایشان گفتند برای اینکه انسجام بیشتری در کابینه باشد، بهتر است استعفا بدهد. طبیعی است که افراد در دولت یک‌طور فکر نکنند و سلایق‌شان در اجرا با یکدیگر برابر نباشد”.

حسینی درباره طرح استیضاح آقای فاطمی‌ که در مجلس اعلام وصول نشد، نیز گفت: البته ما درباره استیضاح آقای فاطمی‌امین، صحبت‌هایی داریم چون در کمیسیون که مطرح شد اعضای کمیسیون قانع شدند و زیر نصاب رسید و سامانه اعلام کرد که بایگانی شود. بالاخره برداشت‌های مختلف از آیین‌نامه داخلی مجلس هست؛ برخی از اعضای هیئت رئیسه بر این باور بودند که بعد از کمیسیون هم اگر کسی امضا کرد، می‌تواند به امضاهای قبلی پیوست شود، برخی دیگر هم این موضوع را قبول ندارند.

حسینی درباره برداشت خود از آئین‌نامه مجلس در موضوع استیضاح، تصریح کرد: برداشتی از آئین‌نامه را که می‌گوید بعد از شکستن نصاب، امضای جدید دوباره استیضاح را به نصاب برساند قبول ندارم و برداشت ما این است که در چنین شرایطی، باید طرح استیضاح جدیدی مطرح شود و امضاهای جدید بعد از اعلام طرح به هیئت رئیسه، نمی‌تواند به اعتبار طرح قبلی بیفزاید.

وی در پاسخ به این سؤال که “برداشت دولت درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی چیست؟ آیا دولت آقای فاطمی‌امین را به‌عنوان وزیر صمت پیش‌فرض می‌داند و می‌خواهد فقط برای وزارت بازرگانی، وزیر معرفی کند؟”، گفت: “دقیقاً ما چنین برداشتی داریم. برخی نمایندگان می‌گویند دولت باید 2 وزیر معرفی کند. ولی خب، یک نگاه دیگری در دولت هست. آن روزی که مسئله استیضاح مطرح شد موافقت کردیم که وزارت بازرگانی تشکیل شود، یعنی بار سنگینی بر دوش یک نفر هست و اعلام کردیم که ما هم این را تفکیک را قبول داریم و انجام شود، ولی این‌که از جهت حقوقی برای وزارت صمت که تا حالا صنعت، معدن و تجارت بوده است نهایت اینکه تجارتش حذف می‌شود، هویتش که هست و صنعت و معدن به‌جای خودش هست، یک بخشی از وظایفش کم و  کاسته شده است، یعنی به‌قول معروف بار وزیر کمتر می‌شود پس نیازی نیست که وزیر صمت را مجدداً معرفی کنیم.

“وزارت کار” موضوع سؤال بعدی از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود و این‌که “علت اصرار دولت به استفاده از تمام مدت قانونی جهت معرفی وزیر پیشنهادی چیست؟”، حسینی در پاسخ ابراز کرد: “استراتژیک بودن” وزارت کار و اهمیت آن برای دولت، مهم‌ترین دلیلی است که دولت را مجاب کرده است از نهایت فرصت قانونی برای معرفی وزیر استفاده کند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد.

حسینی در پاسخ به این سؤال  “شما در مصاحبه‌ای که داشتید گفتید پیشنهادهای نمایندگان مجلس را برای وزارت کار یا بازرگانی به سمع رئیس‌جمهور رسانده‌اید؟ و طبق شنیده‌ها، برخی نمایندگان اسم خودشان را در فهرست پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌ها نوشته‌اند، آیا این فراتر از مصداق دخالت در امور اجرایی که مورد نهی رهبر انقلاب قرار گرفته است، نیست؟”، تأکید کرد: اگر آنچه مطرح شده است، صرفاً پیشنهاد باشد، چه اشکالی دارد که مشورت گرفته شود. ما درباره انتخاب استانداران نیز از نمایندگان مشورت گرفتیم، اما نباید نماینده‌ای، سماجت و اصرار داشته باشد که الّا و لابدّ پیشنهاد او باید انتخاب شود یا اینکه طلبکار شود.

در ادامه این گفت‌وگو، حسینی در پاسخ به این سؤال که “اکنون وضعیت استیضاح‌ها در مجلس چگونه است؟”، گفت: اکنون استیضاح خیلی مهم یا جدی نداریم که مطرح باشد، موضوعاتی درباره وزیر راه و آموزش‌وپرورش بود که تا حدودی حل شده است و منتج به استیضاح نخواهد شد.

وی درباره شایعه جابه‌جایی خودش نیز گفت: این مورد را برخی نمایندگان با اهداف خاص مطرح می‌کنند.

حسینی در پایان گفت: دولت ثابت کرده که هرجا منسجم شده و تصمیم جدی گرفته توانسته است کارها را به‌پیش ببرد. 8 سال در این کشور برخی کارهای مهم متوقف شده بود حالا که کارهای بزرگ شده است طبیعی است که مردم نیز انتظارات زیادی داشته باشند.