رییس کل بانک مرکزی: برنامه کنترل تورم تدوین شد/ سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز تامین شد

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت هیچ مشکلی برای تامین مخارج خود ندارد، گفت: برنامه مشخصی برای کنترل تورم در دولت تدوین شده است.

به گزارش شنیدستم، محمدرضا فرزین دوشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری افزود: در دهه ۸۰ تورم بیشتر از طرف نقدینگی رشد داشت اما در دهه ۹۰ عمدتا فشار هزینه منجر به تورم شد که عمده آن ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است، نرخ ارز هم عمدتا متاثر از نااطمینانی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قابل پیش بینی بودن و ثبات نسبی در نرخ ارز مهم‌تر از خود نرخ است، ادامه داد: باید از تجارب و ابزارهای جهانی برای مدیریت نرخ ارز استفاده کنیم.

فرزین همچنین با بیان اینکه در بانک مرکزی چند سیاست را اجرا کردیم و در حال عمق بخشی به آن‌ها هستیم، افزود: یکی از آن‌ها راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران است.

وی ادامه داد: کانال‌های تلگرامی با نرخ سازی و افزایش انتظارات تورمی منفی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

فرزین افزود: نرخ‌ها و بازارهایی که قاعده‌ای ندارند و برای مقابله با آن مرکز مبادله را راه‌اندازی کردیم.

ایجاد صندوق تثبیت ارزی برای مدیریت بازار ارز
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت:‌ صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی پذیری و اطمینان ایجاد شود. سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم.

فرزین افزود: مساله دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کننده آن است. مثلا در سامانه نیما پشت خط معاملاتی صورت می‌گیرد که تخلف است و اگر نظارت تقویت شود می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و به قوه قضاییه معرفی‌شان کرد. بازار طلا نیز مهم است چرا که به نوعی جایگزین آن است و در مرکز مبادله برای آن برنامه داریم.

تامین ۶۵ میلیارد دلار ارز در سال ۱۴۰۱
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در سال جدید سیاست جدیدی در حوزه اسکناس لحاظ کردیم که باعث آرامش و برچیده شدن صف‌ها شد. براین اساس تمام متقاضیان باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات در سیستم بانکی انجام شود

وی افزود: با این روش تمام نیازهای واقعی مردم به اسکناس ارز را به سهولت تامین می‌کنیم.

فرزین گفت:‌ در سال گذشته در سامامه نیما و مرکز مبادله ۶۵ میلیارد دلار ارز تخصیص دادیم که ۱۰ میلیارد دلار بیش از سال قبل و ۲۱ میلیارد دلار بیشتر از سال ۹۹ بود و این رویه در سال جاری تقویت خواهد شد.

هدف گذاری نرخ رشد نقدینگی برای سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد است
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نقش نقدینگی بر تورم غیرقابل انکار است. در حال حاضر نقدینگی کشور ۶۴۰۰ همت است. تا ۱۱ اسفند نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده درحالی که نرخ تورم ۴۶ درصد بوده است. در سال گذشته روش‌های کنترل نرخ رشد نقدینگی موثر بوده است.

وی با بیان اینکه چهار سال است که نرخ رشد حقیقی ما منفی است بنابراین منشا اصلی تورم، نرخ ارز است، افزود: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد است.

افزایش رشد پایه پولی ناشی از ناترازی دولت و بی‌انضباطی بانک‌ها
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ رشد پایه پولی در سال گذشته ۳۳.۹ شد که دلیل اصلی آن افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بود. از عوامل اصلی آن بدهی دولت به بانک‌ها و همچنین ناترازی برخی بانک‌ها به دلیل بی‌انضباطی بوده است.

فرزین گفت:‌ برای رفع ناترازی بانک‌ها برنامه درنظر گرفته ایم.

وی افزود: برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، دولت باید در بانک‌های دولتی افزایش سرمایه بدهد و بخشی از بدهی ۱۱۷ همتی خود به بانک‌ها را کاهش دهد. همه دستگاه‌ها در کنترل تورم نقش دارند که ما نقش همه‌ی آن‌ها را نوشته‌ایم و در دولت هم برنامه مشخصی برای کنترل تورم تدوین شده است.

بی انضباطی‌های پولی و مالی و تجاری می‌تواند منجر به تورم شود
رییس کل بانک مرکزی گفت: در دهه ۸۰ تورم بیشتر از طرف نقدینگی رشد داشت. اما در دهه ۹۰ عمدتا فشار هزینه منجر به تورم شد که عمده آن ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است، نرخ ارز هم عمدتا متاثر از نااطمینانی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قابل پیش بینی بودن و ثبات نسبی در نرخ ارز مهم‌تر از خود نرخ است. باید از تجارب و ابزارهای جهانی برای مدیریت نرخ ارز استفاده کنیم. در بانک مرکزی چند سیاست را اجرا کردیم و در حال عمق بخشی به آن‌ها هستیم. یکی از آن‌ها راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران است.

فرزین گفت: کانال‌های تلگرامی با نرخ سازی و افزایش انتظارات تورمی منفی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: نرخ‌ها و بازارهایی که قاعده‌ای ندارند و برای مقابله با آن مرکز مبادله را راه‌اندازی کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی پذیری و اطمینان ایجاد شود. سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم. مساله دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کننده آن است. مثلا در سامانه نیما پشت خط معاملاتی صورت می‌گیرد که تخلف است و اگر نظارت تقویت شود می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و به قوه قضاییه معرفی‌شان کرد.

فرزین گفت: بازار طلا نیز مهم است چرا که به نوعی جایگزین آن است و در مرکز مبادله برای آن برنامه داریم.

دولت هیچ مشکلی برای تامین مخارج خود ندارد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: عمده منابع دولت (۳۷۲ همت) در بانک‌هاست اما طبق قانون دولت و شرکت‌های دولتی اجازه سپرده‌گذاری در بانک‌های تجاری ندارند.

وی افزود: این مبلغ از سیستم بانکی به بانک مرکزی منتقل شد که خود این موضوع به ناترازی سیستم بانکی دامن زد و به دنبال تجدیدنظر در آن هستیم.

فرزین ادامه داد: دولت ارز را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ما می‌فروشد و ما هم با همین نرخ به تجار می‌دهیم، در عین حال بودجه دولت با نرخ ۲۳ هزار تومان بسته شده بنابراین هیچ مشکلی برای مخارج دولت ایجاد نخواهد کرد.

حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم است
رئیس کل بانک مرکزی افزود: فرار سرمایه به معنی واگذاری ریال و خرید ارز است و فرقی ندارد که ارز از کشور خارج شود یا نشود.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا برای جلوگیری از فرارسرمایه اقدام می‌شود، گفت: ما نیز حساب‌های ارزی را ایجاد کردیم تا ارز در اقتصاد کشور استفاده و در یک فضای شفاف نقل و انتقال شود.

فرزین افزود: به نظر من براساس برآوردی که طبق سرقت از صندوق بانک ملی صورت گرفت حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم است.

وی گفت:‌ بانک مرکزی به دو دلیل سکه می‌فروشد که یا برای جمع کردن نقدینگی از سطح جامعه به عنوان یک سیاست پولی است و یا برای کاهش حباب سکه عرضه می‌شود.

یک خبر خوش برای مردم 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مردم می توانند حساب یارانه و سهام عدالت خود را به عنوان وثیقه برای دریافت وام از بانک‌های دولتی  استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *