افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد
افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از اردیبهشت اجرایی و پرداخت می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه خبر داد و درباره جزییات این افزایش گفت: مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین نیز همزمان با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود.

به گزارش شنیدستم و به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر میرهاشم موسوی اظهار کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی باعنایت به مصوبه هیأت محترم وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی کلیه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

دکتر موسوی با بیان اینکه به توصیه ریاست محترم جمهوری برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد، گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طیق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانیes.tamin.ir  در اختیار بازنشستگان عزیز قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

دکتر موسوی پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان را از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: از سال گذشته ۳۵ هزار نفر متقاضی وام قرض‌الحسنه باقی مانده بودند که طی چند روز گذشته وام این عزیزان پرداخت شد و برای سال ۱۴۰۲ نیز فرآیند پرداخت وام طی روزهای آینده تکمیل می‌شود و پیشنهاد افزایش مبلغ وام در سال جاری نیز به هیأت‌مدیره و هیأت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های تابعه ارائه شده که در صورت تصویب این پیشنهاد، مبلغ وام قرض الحسنه پرداختی به بازنشستگان از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در مورد شرایط فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات صندوق را به صورت کامل و به‌موقع انجام دادیم و ماهیانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شد که شامل تعهدات بلندمدت، تعهدات کوتاه‌مدت، تعهدات حوزه درمان و هزینه‌های پشتیبانی صندوق بوده است. سال گذشته را به‌رغم برخی چالش‌ها با موفقیت و با اجرای کامل همه تعهدات به پایان رساندیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

دکتر موسوی آینده سازمان تأمین‌اجتماعی را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: در سازمان تأمین‌اجتماعی طی دو سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی با حمایت دولت مردمی سیزدهم در زمینه تأدیه بدهی به سازمان رقم خورده است و بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی این سازمان که از سنوات قبل از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ ایجاد و تأمین‌اجتماعی به‌عنوان اَبَربدهکار بانکی مطرح شده بود را تسویه کردیم. بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی نیز در همین مدت اتفاق افتاد و بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی که مربوط به بدهی‌های انباشته سنوات قبل بود، پرداخت شد. در بودجه سال جاری نیز جمعاً ۸۰ هزار میلیارد تومان بابت تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تجربه سال گذشته نشان داد که با جهت‌گیری درست تحولی و همراهی و همگرایی حداکثری بین دولت محترم و سازمان تأمین‌اجتماعی و مجلس محترم نه تنها چالش‌های روزمره قابل رفع است، بلکه می‌توانیم با رویکرد تحولی و مدیریت مطلوب صندوق، به آینده امیدوارانه‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم، برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *