روز اول نمایشگاه کتاب به روایت سخنگو

نشست خبری نخستین روز نمایشگاه کتاب برگزار شد و سخنگوی نمایشگاه آمار فروش نخستین روز نمایشگاه مجازی را اعلام کرد.

به گزارش شنیدستم، علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب، در نخستین نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امروز (پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در کوشک کتاب در شبستان مصلی برگزار شد، با اشاره به برگزاری افتتاحیه نمایشگاه در کوشک کتاب به علت بارش باران، اظهار کرد: از ساعت اولیه بازگشایی نمایشگاه کتاب که بخش‌های مختلف فعالیت‌ خود را آغاز کردند، توانستند توجه مردم را جلب کنند، از جمله کوشک کتاب. با وجود اعلام قبلی رسانه‌ها مبنی بر این‌که از ۱۰ صبح نمایشگاه آغاز به کار می‌کند، شاهد حضور زودهنگام مردم در پشت درها برای بهره‌مندی از نمایشگاه هستیم.

او از مردم خواست در روزهای پایانی، حضورشان را در ساعت‌های مختلف توزیع کنند. همچنین از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا شاهد گره‌های ترافیکی نباشیم.


رمضانی با اشاره به طراحی غرفه‌ها گفت: تلاش کردیم در نمایشگاه محیط آرام‌تری برای مردم فراهم کنیم؛ سال گذشته عرض راهروها به واسطه کرونا و رعایت الزامات بهداشتی افزایش داشت که نتیجه مثبتی گرفتیم و این موضوع تکرار شد و مسیر سبزی را در شبستان داریم که تاکنون در نمایشگاه نمی‌دیدیم، اگر در ابتدای راهرو بایستید، می‌توانید انتهای راهرو را ببینید که این اتفاق بی‌سابقه است.

او درباره آمار فروش نمایشگاه کتاب در تاریخ ۲۱ اردیبهشت و در بخش مجازی گفت:  تا ساعت ۱۳ امروز، ناشران و کتابفروشان حاضران در سامانه مجازی نمایشگاه، ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کتاب فروختند که  سال گذشته، این میزان عدد ۴ میلیارد تومان بود که افزایش قابل توجهی را ملاحظه می‌کنید.  ۸ میلیارد سهم ناشران از فروش نمایشگاه و ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هم سهم کتابفروشان است؛ ناشران سهم دوبرابری را تجربه کردند.

 سخنگوی نمایشگاه کتاب در ادامه گفت:  تاکنون ۹۴ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب فروخته شده که این عدد در سال گذشته ۵۰ هزار نسخه بوده است. مجموع بسته‌های کتاب ۲۷ هزار بسته بود که ناشران ۷ هزار بسته را تحویل شرکت پست داده‌اند. از  ناشران تقاضا می‌کنم  مردم را کمتر چشم‌انتظار بگذارند و بسته‌ها را تحویل دهند. ستاد نمایشگاه به محض رسیدن بسته‌ به مردم نسبت به تسویه حساب با ناشران و کتابفروشان اقدام می‌کند. 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور نداشتن برخی ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: وزارت فرهنگ بستر حضور را برای همه تولیدکنندگان فراهم کرده است و شاید چهار تا پنج درصد از ناشران در این رویداد حضور ندارند که طبعا خودشان را از دیدار با مردم محروم کرده‌اند و چه بسا بی‌احترامی به مخاطب باشد. ناشران بخش حضوری در حال تلاش برای عرضه آثار خود هستند و مسئله فقط فروش کتاب نیست؛ بحث دیدار و اجتماع سالانه در این رویداد مهم است. 

رمضانی افزود: جمع خوبی از ناشران  در نمایشگاه  حضور دارند که در کنار بخش حضوری، بخش مجازی نیز در حال فعالیت است و مسئله دسترسی به کتاب از این بخش دنبال می شود چراکه توجه به تمام زنجیره‌های صنعت نشر برای نمایشگاه کتاب مهم است. 

او درباره برخی از غرفه‌های خالی در نمایشگاه کتاب گفت: مسئله هرساله‌ای که با ناشران داریم تاخیر در تحویل غرفه‌هاست که اهتمام کافی نسبت به دریافت غرفه ندارند، در حال حاضر از ناشران متقاضی که فرصت حضور در نمایشگاه را نداشتند دعوت شد و غرفه‌ها در حال تکمیل است و شاید ۱۵ غرفه در همه بخش‌های نمایشگاه خالی باشد. 

رمضانی درباره آمار ثبت نام دانشجویان و طلاب در نمایشگاه کتاب بیان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت بن ثبت نام کردند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته قائم‌مقام نمایشگاه کتاب، در روزهای آخر هفته (روزهای پنجشنبه و جمعه) یک ساعت به ساعت کاری نمایشگاه اضافه می‌شود و ساعت پایان کار نمایشگاه از ۸ شب به ۹ شب تغییر می‌کند. 

او درباره قطعی برق و اینترنت غرفه‌ها که روز گذشته به دلیل بارش باران رخ داده بود افزود: در محدوده‌های دیگر شهر هم این مشکل ممکن است به وجود آید و چنین رویداد بزرگی هم مستثنا نیست. 

رمضانی در باره تخفیف نمایشگاه نیز گفت: ناشران در بخش حضوری و مجازی مجاز به ارائه حداقل ۱۰ درصد تخفیف هستند. 

علی رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ناشری که در روز اول نمایشگاه کتاب نمایشگاه را ترک کرد، توضیح داد: ناشران در نمایشگاه قوانین دارند و ممکن است ناشری فرایند این قوانین‌ را طی نکرده باشد و نتواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. وگرنه مانعی در این زمینه نداریم.  

او همچنین درباره فروش کتاب در پلتفرم‌هایی با تخفیف بالا و عرضه کتاب با امضای نویسنده همزمان با نمایشگاه و آسیبی که می‌تواند در پی داشته باشد: نمایشگاه آن‌قدری جذابیت داشته که مردم در این رویداد عظیم حضور داشته باشند. عرضه کتاب باید از  مجاری قانونی باشند و دستگاه‌های ناظر باید در مقابل تخفیف‌های نامتعارف اقدام کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *