نماینده مجلس: اولین محموله خودروهای کارکرده و نو باید اوایل شهریور وارد کشور شود


جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در مورد چگونگی واردات خودروهای کارکرده گفت: در قانون آمده است که یک ماه پس از ابلاغ دولت باید آیین نامه را تدوین و تنظیم کند که این هفته با توجه به ابلاغ قانون باید تنظیم آیین نامه توسط وزارتخانه های زیربط شروع می شود.

شنیدستم/ به گزارش عصر ایران: نماینده مرودشت استان فارس در مجلس اظهار کرد: نگاه ما در این قانون این است که دولت به جای اینکه تعرفه را روی حجم موتور تعیین کند تعرفه را روی قیمت خودرو تعیین کند. یعنی خودرویی که قیمت کمتری دارد تعرفه کمتر و خودروی که قیمت بالاتری دارد تعرفه بالاتری داشته باشد. همچنین محدودیت های که در آئین نامه خودروهای نو به کار برد مثل حجم موتور و سقف موتور را نباید داشته باشد تا بازار بتواند خودش را تنظیم کند.

وی ادامه داد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است به ازای هر خودرو وارداتی یک خودرو اسقاط شود که در همان قانون آمده است به ازای هر چهار خودروی که خودروساز تولید می کند باید یک خودرو اسقاط شود اما خودروساز آمده است رایزنی کرده است و گفته معادل مالی آن یک خودرو را به محیط زیست می دهم چون این با هدف کاهش آلودگی است و خودرو را اسقاط نمی کند.

او افزود:‌ ما داریم تلاش می کنیم در عین حالی که حواسمان به محیط زیست باشد شرایطی فراهم نشود که برای عده ای دوباره ایجاد رانت شود. در داستان  واردات کامیون ها و کشنده ها که چند سال قبل اتفاق افتاد گفتند به ازای هر خودرو و کشنده ای که وارد می شود باید یک خودرو اسقاط شود. اینجا این اتفاق افتاد که طرف رفته بود یک خودرو به روز اروپایی را مثل ولوو ، داف یا بنز به قیمت یک و نیم میلیارد تومان خریده بود اما برای اینکه خودرویش را پلاک کند باید اسقاط می کرد که خودرو اسقاطی پیدا نمی شد یعنی خودرو اسقاطی که عملا پولش دویست یا سیصد میلیون تومان باشد نبود و البته شرکتی آمده بود همه خودروها را جمع کرده بود و خودرو اسقاطی دویست میلیون تومانی را دو میلیارد تومان می داد. یعنی خودرو اسقاطی از یک خودرو نو که وارد شده بود قیمتش بالاتر رفته بود چون انحصار بود و شرکت همه  را جمع کرده بود.

رشیدی کوچی افزود‌: ما نگران این موضوع هستیم که قیمت خودروهای اسقاطی در این داستان بالا نرود. الان نزدیک بیست میلیون خودرو فرسوده که قابلیت اسقاط داشته باشند در کشور داریم به علاوه 10 تا 15 میلیون هم موتورسیکلت داریم. اینجا هم می توان این احتمال را داد که با توجه به تعداد بالای خودروهای اسقاطی این شرایطی که برای خودروهای کشنده و تریلی به وجود آمد اینجا هم به وجود آید و قیمت خودروهای که قابلیت اسقاط دارند بالا برود.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ البته آنجا محدودیت تریلی و کشنده داشتیم ولی اینجا خودرو سواری محدود نیست و احتمال اینکه این اتفاق بیفتد کم است ولی ما نباید براساس احتمالات کار کنیم و براساس واقعیات کار کنیم. قطعا قیمت خودروهای فرسوده بالا می رود و دلالی شکل می گیرد چون خودروسازها الان مکلف نیستند خودرو اسقاط کنند و پولش را می دهند ولی وقتی من به عنوان شخص حقیقی می خواهم بروم خودرو وارد کنم قبل از اینکه خودرو وارد کنم باید ابتدا یک خودرو اسقاطی را پیدا کنم آنجا ممکن است اگر محدودیت داشته باشیم این خودرو اسقاطی که الان قیمت آن در سامانه اسقاط دولت بیست میلیون تومان است به سیصد چهارصد میلیون تومان برسد.

وی تاکید کرد: برروی بحث تعرفه ها نیز باید دقت نظر داشته باشیم نگاه ما این است که دولت احتیاجی ندارد که ارز بانک مرکزی را برای واردات تخصیص دهد. اگر دولت می خواهد کمکی کند این ارز را در جیب خودش بگذارد روی تعرفه و کاهش آن به مردم کمک کند. دولت می گوید من می خواهم یک میلیارد یا دو میلیارد دلار  ارز بدهم ما می گوییم ارز مال خودت ولی  تعرفه ها را کاهش دهد تا بازار ساماندهی پیدا کند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مورد زمان دقیق واردات خودروهای نو و‌کارکرده گفت: ما بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ که واردات خودرو داشتیم تقریبا 200 یا 300 هزار خودرو وارد کردیم و همین تعداد خودرو بازار را تنظیم می کرد چون فشار را از دوش خودروساز بر می داشت. همین امر باعث می شد خودروساز بتواند به تعهداتش بهتر عمل کند و خودرو با کیفیت به بازار بدهد. الان در قانون سقفی برای تعداد خودرو نگذاشتیم و دولت هم سقفی نگذاشته است و بازار باید خودش را تنظیم کند.

وی خاطر نشان کرد: فکر می کنم اگر سنگ اندازی اتفاق نیفتد خیلی زود اولین محموله های خودروهای نو و‌ کارکرده یعنی اوایل شهریور وارد کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *