وزیر کشور: تقویت روابط ایران و ترکیه به نفع جهان اسلام و منطقه است

در دیدار سفیر جدید ترکیه:
وزیر کشور: تقویت روابط ایران و ترکیه به نفع جهان اسلام و منطقه است

وزیر کشور، تقویت روابط ایران و ترکیه را به نفع جهان اسلام و منطقه برشمرد و گفت: این روابط، صلح و ثبات را در منطقه می‌گستراند و ارتباطات بیشتر مردم دو کشور را فراهم می‌سازد.

به گزارش شنیدستم، احمد وحیدی امروز_ چهارشنبه چهارم مردادماه_ در دیدار «حجابی کرلانگیچ» اظهار امیدواری کرد در دوره فعالیت سفیر جدید ترکیه در ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وی با یادآوری روابط و توافق‌های موجود بین دو کشور، افزود: لازم است همکاری‌ها در حوزه مأموریت‌های وزارت کشور هم در مسائلی چون اتباع خارجی، مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق سلاح، تقویت شود.

وزیر کشور همچنین با مهم دانستن مسائل رود ارس، خواستار ایجاد کارگروه برای توسعه روابط استان‌های مرزی ایران و ترکیه شد.

وی با اشاره به حادثه ناگوار اهانت به قرآن کریم که در سوئد و دانمارک اتفاق افتاد، گفت: کشورهای غربی و اروپایی در این زمینه سکوت کردند در حالی که به احساسات و عقاید نزدیک به دو میلیارد مسلمان سراسر جهان اهانت شد.

وحیدی با تاکید بر اینکه اهانت به قرآن کریم، اهانت به همه ادیان الهی است، گفت: ایران و ترکیه دو بال مهم جهان اسلام و منطقه هستند اما غرب و آمریکا به هر دلیلی نمی‌خواهند دنیای اسلام رشد کند.

وی تقویت روابط دو کشور را برای جهان اسلام و منطقه با اهمیت دانست و تصریح کرد: گسترش همه جانبه روابط دو کشور، صلح و ثبات را در منطقه می‌گستراند و زمینه برقراری ارتباطات بیشتر مردم را فراهم می‌سازد.

وزیر کشور، حضور کشورهای بیگانه در این منطقه را عامل بی‌ثباتی و اخلال در روابط کشورها برشمرد و اظهار کرد: کشورهای منطقه باید با تعامل و تقویت ارتباطات موجود، بی نیاز از کشورهای بیگانه، به حل مسائل منطقه‌ای مبادرت ورزند.

تاکید بر ارتقای همکاری‌ها

سفیر ترکیه هم در این دیدار با بیان اینکه روابط ترکیه با ایران با توجه به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم، دیرینه و دوستانه است، گفت: کشورش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگونی همکاری دارد که باید گسترش یابد.

کرلانگیچ تقویت تعامل در تجارت مرزی، امنیتی، رفت و آمد شهروندان و مبارزه با تروریسم را خواستار شد.

وی همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کمک به دولت و ملت ترکیه به هنگام زلزله سال گذشته این کشور، تشکر کرد و گفت: این اقدام جمهوری اسلامی ایران، حس خوبی را در بین مردم ترکیه ایجاد کرد.

تقویت بازارچه‌های مرزی

محمد صادق معتمدیان استاندار ارومیه هم در این دیدار، با اعلام اینکه تمام جاده‌های منتهی به مرزهای دو کشور چهاربانده می‌شود، اظهار کرد: به دستور وزیر کشور ایران، بازارچه‌های مرزی سلماس و چالدران در حال تکمیل شدن است و به دنبال بازگشایی بازارچه جدیدی هستیم.

وی همچنین خوی را به عنوان منطقه آزاد تجاری مشترک پیشنهاد داد و گفت: از طریق خط آهن می‌توانیم از طریق ترکیه، تجارت با اروپا را پیگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *